Monday, June 04, 2007

Zul's wedding

3 June 2007 menyaksikan perkahwinan gilang gemilang Zul n pasangannya Tina... Untuk pengetahuan, Zul ini juga adalah OKU sepertimana Daniel. Tina pula adalah sempurna akal fizikalnya, sepertimana aku.

Tina bekerja di AMBANK, KL. Berbual dengannya, nampaknya seorang yg ada pendirian, yakin pada diri sendiri n agak bergaya orangnya. Tahniah Zul, kerana mendapat isteri yg cantik, sempurna akal fizikal serta berkerjaya.

Zul pula adalah setiausaha kepada persatuan yang Daniel aktifkan diri iaitu PERWIRA K9. PERWIRA K9 yang diketuai oleh Ras Adiba Radzi aktif memberi khimat nasihat terhadap orang-orang yang masih baru terhadap dunia OKU contohnya seperti orang yang terlibat dalam kemalangan dan diberitahu tiada peluang lagi untuk berjalan... jadi, tugas persatuan ini untuk memberi semangat kepada mereka supaya tabahkan diri & perlu teruskan kehidupan walaupun kini bergelar OKU. Persatuan ini lebih tertumpu kepada mereka yang terlibat dengan masalah Spinal (Tulang belakang).

Berbalik kepada majlis Zul, ramai jemputan yang datang termasuklah teman-teman senasib... antaranya Shukri, isteri dan keluarganya... Shukri ni dulu ialah Pilot PDRM, helikopter yang dinaikinya terhempas menyebabkan dia lumpuh. Tapi kehidupannya sudah pulih sepenuhnya sepertimana Daniel, dapat menerima hakikat... teruskan kehidupan dengan ceria dan berbakti kpd masyarakat. Sekurang-kurangnya ada pahala untuk akhirat... bukan seperti sesetengah orang hanya tahu mengeji dan menfitnah, memandang hina dan rendah terhadap orang-orang kurang upaya.

Selain daripada Shukri, Kapten Yus juga merupakan Pilot heli yang terhempas... nasibnya sama, lumpuh. Tapi kehidupannya tetap ceria atas sokongan orang-orang yang memahami...

Khairul dan isteri yang baru setahun mendirikan rumah tangga setelah 3 tahun berkawan... isterinya seorang yang sempurna, bertugas di Putrajaya di jabatan kerajaan. Khairul lumpuh setelah kemalangan...

Fazlan
dan teman wanitanya Nadia, juga hadir memeriahkan majlis Zul di Bukit Gasing. Fazlan juga lumpuh, teman wanitanya juga seperti aku. Bila ditanya bila ingin mendirikan rumah tangga... dia tersenyum memandang Nadia... katanya, belum masanya!

Along juga datang bersama-sama teman wanitanya... Along tinggal di Kelana Jaya, senasib juga dengan Daniel. Badannya agak kecil, namun akalnya sempurna... kemalangan sewaktu memandu kereta bersama beberapa rakannya... dengar-dengar Along juga akan menamatkan zaman bujang tidak lama lagi...

Ramai juga yang datang tanpa isteri atau teman wanita seperti Zaidi, Azhar dan ramai lagi... Aku rasa betul-betul bertuah berada di kelompok seperti ini. Sekurang-kurangnya aku telah diberi kesedaran daripada Allah untuk menerima hakikat bahawa disekeliling kita tidak semua senasib dengan kita... sekurang-kurangnya aku tidak memandang hina insan-insan yang kekurangan... aku menerima cinta Daniel dengan hati yang ikhlas, walaupun ada segelintir yang tidak puas hati dengan hakikat tersebut!

6 comments:

Anonymous said...

moll seorg insan yg berhati mulia..saya faham moll sygkan ibu bapa moll, dan bertanggungjawab sebagai anak...saya faham moll mmg menanti restu ibu bapa kerana ianya amat bermakna. kalau saya jadi adik moll saya akan sokong 100% usaha moll...moll jgn lah terikut sngt dgn kata2 org yg dengki. saya bahagia melihat moll bersama rakan2 daniel...saya minta maaf jika selama ini saya memaki hamun daniel.saya mmg bodoh.saya tahu moll seorang anak yg sayangkan ibubapa moll..moll memang insan yg memikir perasaan org lain terutama keluarga moll sendiri.. moll tidak sanggup melukakan hati keluarga moll sendiri...daniel, cepat2lah masuk meminang....saya boleh lihat ko seorang lelaki yg tdklah seteruk seperti mana yg di perkatakan oleh mereka2 yg dengki sebelum ini...akhirnya aku sedar org kurang upaya ini juga mampu memberi kebahagiaan, mungkin lbh baik dari aku. aku minta maaf dan harap kita boleh berbaik dan berkenalan, insyaAllah.

Anonymous said...

Maaf ye moll...sy nak buat karangan skit.. sy tdk sempat nak buat semlm...sy tk pernah tgk kisah percintaan seperti moll ngan daniel...teruk btl perangai mereka yg kaki dengki seperti sy sebelum ni. selepas sy buat research tentang OKU, baru sy tau mereka sebenarnya mmg boleh berdikari dan berkerja sperti org lain juga. dan mmg tdk mustahil lansung utk berkahwin nak memberi nafkah zahir & batin. semua ni org yg tdk bnyk membaca je yg tdk akan faham dan tau. tdk dinafikan org suka pandang serong terhadap org2 OKU. kempen kesedaran bg sy agak kurang dari kerajaan. yg penting teruskan usaha.

oklah moll...sy nak pegi mkn...keje bnyk lg ni.

Anonymous said...

aiii.ko knal aku lagi x.ala ex ad tue.apasal ko dah buang tag tue.ei azuan sejak biler ko sokong molldanny.aku raser ari tue ko ar yang beria2 bantah.nie lain macam jerk ko sokong dier.e-class ker????.atau ko dah termakan hasutan orang. azuan, azuan...x sangka ko pun hipokrit..lalang btl ko ni azuan ek?

Anonymous said...

Untuk korang, senang jer aku nak bagi tau, TAHU TAK PE! Korang dahla saling tidak mengenali... waktu tulis pun selang seminit jerrrr... macam dirancang-rancang...

Cakap ler apa korang nak cakap! Bagi aku, padan ngan muka korang!!!

Anonymous said...

oit azuan..ko nie mmg hipokrit ar..suka2 mak bapak ko jerk.ari tue suka2 jer nasihat org. konon dah insaf ler tue.lantak ko ler. lembik btl hati ko azuan.

Anonymous said...

hhahaha...bodoh piang betui hangpa ni. komen hangpa semua dah kena edit tapi hangpa nak tulih jgk. lantak pi depa la nak buat apa pun yg hangpa nak buang masa hai depa apsai? last2 org lain buleh nampak kebodohan hangpa. pak pandir dan mak andir moden hangpa ni