Saturday, March 14, 2009

ESQ 165 - Angkatan 28

Bersama Pak Legisan Sugimin

Teman seangkatan 28
Ruby, Aku & Gee

Aku, Firdaus & Dato' Stapa

Mencari sebanyak nama...

Sempat posing...

Aku...

Bersama Kak Zura...


Yeay... aku dah jadi Alumni!


Mula-mula aku dengar cerita tentang ESQ dari Kak Wan, Cik Norden & Ziana, hati aku meronta-ronta nak tahu, apa agaknya yang ada disebalik Kursus ESQ yang diwajibkan ke atas staff Karangkraf... segala yang aku dengar semuanya menyentuh hati aku.

Sungguh, setelah aku melaluinya, aku tahu kursus ni bukan sekadar kursus semata-mata. Aku tahu ALLAH membawa aku ke situ, hari itu, untuk memperlihatkan segala kebesarannya yang selama ini memang ada tapi kita semua lupa. Tentang kecintaan kita kepada Rasul Allah... pertama kalinya air mata aku mengalir bila nama itu disebut.

Selalu kita dengar orang kata, "Syukur... rezeki Tuhan bagi!". Tapi apakah yang kita lakukan untuk mensyukuri nikmat yang Tuhan beri. Apakah hanya menyatakan kesyukuran tersebut dah memadai? Mungkin selama ini juga aku kurang mensyukuri nikmat Tuhan, walau mulut selalu menyebut syukur, tapi kurang dari segi perbuatan...

Bila pulang ke pejabat, rasa sayang aku kepada rakan-rakan bertambah.Pergi ESQ bukannya pergi bertaubat. Bukannya semestinya yang tak pakai tudung kena pakai. Bukannya kursus pemulihan akhlak. Tak semestinya kena menangis!

Pada aku ianya lebih kepada menggilap hati kita yang selama ini kotor atau mungkin hitam untuk menerima hidayah Tuhan. Ianya seperti 'recharge' kembali kerohanian kita... Selama ini kita lebih mengejar dunia berbanding akhirat... Kita diperlihatkan tentang kebesaran Ilahi... bukti-bukti ALLAH maha besar... mengenali diri kita sendiri... menyayangi antara sesama makhluk... menyedari betapa Rasul amat menyayangi kita sebagai umatnya... Yang penting aku rasa amat kerdil di bumi Allah ini... Terpulang kepada diri masing-masing bagaimana nak menghayati kursus ini...

___________

Aku beri 5 bintang penuh.

Semuanya sempurna. Pengurusannya tip top. Penceramahnya datang dengan pakej. Boleh bercerita, mengaji, menyanyi, berlakon, berlawak dan... ada rupa juga! Pembantu-pembantu mereka juga patut dipuji, sangat komited & bergerak cergas.

Semuanya ada... semangat ketuhanan, sains, selari dengan peredaran zaman...

Yang lawaknya... aku bertekad nak ambil gambar dengan penceramah utamanya, Pak Legisan Sugimin... akhirnya buat muka tak malu, aku pergi depan ajak seorang teman & ambil gambar dengannya... waduhhhh... cair hati.... hahahha

No comments: